ihalouise.blogg.se

International Hair Academy loggbok/blogg

Uppgift sammanfattning av teori måndag 20/10-14

Publicerad 2014-10-20 21:43:26 i Uppgift,

Att vara frisör idag skiljer sig stort ifrån70-talet. Då var de kvinnor med barn som gick till frisören och deras besök var oftast 1 gång i veckan för att lägg och föna sitt hår. Slutet på 70-talet blev det en förändring och kvinnorna brjade jobba och komma ut i arbetslivet mer. Kvinnorna blev mer "hårmedvetna" och började sköta sitt hår hemma, detta resulterade i deras återbesök på salongerna blev 1 gång vare 5e-6e vecka. Man lärde ut mer om produkter och stylers och detta tog kvinnorna in och gjorde sig fina hemma.
Servicen har förändrats markant. Idag börjar vi bli mer likt USA. Lite mer "service minded". Människann är mittpunkten.

Under ett självtest så blev jag en samarbetare. Det stämmer in väldigt bra på mig som person. Jag ligger gärna andra till lags och jobbar gärna extra och kommer in senare till jobbet om det underlättar för mina kollegor. 

Kort om de olika SARE-profilerna:

Samarbetaren:
Utåtriktade och passiva, angelägna om människor, angelägna om känslor, tåliga, goda lyssnare, ej tidsorienterade och inga risktagare. 
Som frisör: samarbetaren är en som bryr sig mer om andra än om uppgifter. De visar sitt allra främsta och vill att kunden ska känna sig som den enda kunden för hen.
Som chef: Så vill din chef visa uppskattning och berättar hur viktig du är på salongen. detta är både positivt och negativt då om något dåligt sker så kanske det inte alltid blir uppmärksammat.
Som kund: Vänlig, trevlig och visar ett engagemang och intresse av andra, exempelvis som dig som frisör. Frågar hur livet är och verkar uppriktigt intresserad.

Analytikern:
Passiv, resrverad, inga risktagare. 
Som frisör: Tar lång tid på sig och är väldigt noggrann. En perfektionist och är väldigt försiktig. Kladdar inte ner. Tar sig tid och gör inget utan att ha full koll på allt som görs.
Som kund: Tillbakadragen, tar lång tid för att besluta sig någonting och är inte mycket för förändring.
Som chef: Lämnar gärna inte skrivbordet. Att studera datautskrifter och försäljningsrapporter är det bästa som finns. Går efter regelboken.

Regleraren:
Reserverande och självsäker, kylig och kontrollerande, ledartyper. 
Som frisör: Är i tid, gör allt i en rask takt och är effektiv. Småprat är inget för regleraren. Inget runt om finns och det är håret, verktygen och resultatet som är det viktigaste. Ska vara i centrum och får saker gjorda.
Som kund: Tittar hur noggrann och hur du är i tid. Gör du något fel som frisör så kommer du garanterat få höra det.

Entusiasmeraren:
Är utåtriktade och självsäkra, festens mittpunkt, födda att övertyga och inspirera andra, ej tidsmedvetna eller målinriktade. 
Som firsör: Kan antingen vara omtyckt eller hatad. Bryter mot regler och bryr sig ej om tider och mål. Är i stort behov av uppskattning. Har en kvick och varm humor. Kunder kan köa för att få bli klippt hos denne och är väldigt omtyckt av kollegor. 
Som chef: Är människoorienterad och kan genom sin energi och drivkraft skapa en enorm laganda. Har lätt att komma över saker och se positivt i det mesta. Går en vecka åt skogen så "kommer det alltid en ny vecka". 
Som kund: Den positiva energi denna kund förmedlar en den perfekta "starten på dagen kunden". Som sista kund på dagen och du som frisör är trött och längtar hem kan det tyckas att energin är jobbig och irriterande. Om kunden inte gillar det som görs så kommer du att få hhöra det. Denna kund är viktig att få känna sig otroligt tillfredställd med servicen, annars kan du få smaka på den bittra delen. Kunden kan ringa i sista stund och omboka sin tid och vara en "finne i arslet" genom en tråkig attityd. 


Kommentarer

Postat av: Mia

Publicerad 2014-10-23 18:19:40

Väldigt bra :)Du har koll på det här.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela